Schodołazy dla niepełnosprawnych

Dofinansowanie

O dofinansowanie do likwidacji barier w komunikowaniu się i barier technicznych można ubiegać się w lokalnych placówkach
PCPR, MOPS lub MOPR. Można uzyskać nawet do 95% wartości transportera schodowego.

Komplet dokumentów należy dostarczyć do najbliższej placówki PCPR, MOPS lub MOPR. Po przyznaniu dofinansowania następuje podpisanie umowy oraz dokonanie zakupu poprzez opłacenie części udziału własnego zgodnie z umową. Następnie należy przedstawić dowód zapłaty udziału własnego w placówce PCPR, MOPS lub MOPR oraz dotarczyć fakturę vat/rachunek do placówki PCPR, MOPS lub MOPR celem rozliczenia płatności w ramach dofinansowania.

Wymagane
Dokumenty

01

WNIOSEK

Należy wypełnić wniosek o przyznanie dofinansowania (są dostępne we wszystkich placówkach PCPR, MOPS i MOPR).

02

ORZECZENIE
O NIEPEŁNOSRPAWNOŚCI

Dołączyć kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (lub orzeczenia równoważnego), jeśli we wspólnym gospodarstwie domowym jest więcej osób niepełnosprawnych – kopie orzeczeń tych osób.

03

ZAŚWIADCZENIE
LEKARSKIE

Dostarczyć zaświadczenie lekarskie zawierające informację o rodzaju niepełnosprawności wraz z zaleceniem zakupu transportera schodowego oraz uzasadnienie konieczności posiadania wskazanego urządzenia w związku z występującymi barierami technicznymi (zgodnie z obowiązującym drukiem).

04

OŚWIADCZENIE
O DOCHODACH

Przygotować oświadczenie o dochodach miesięcznych osoby niepełnosprawnej lub jego opiekuna w przeliczeniu na jednego członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym.

05

FAKTURA PROFORMA

Dostarczyć fakturę pro forma lub ofertę cenową zawierającą nazwę sprzętu oraz całkowitą wartość.

01

WNIOSEK

Należy wypełnić wniosek o przyznanie dofinansowania (są dostępne we wszystkich placówkach PCPR, MOPS i MOPR).

02

ORZECZENIE
O NIEPEŁNOSRPAWNOŚCI

Dołączyć kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (lub orzeczenia równoważnego), jeśli we wspólnym gospodarstwie domowym jest więcej osób niepełnosprawnych – kopie orzeczeń tych osób.

03

ZAŚWIADCZENIE
LEKARSKIE

Dostarczyć zaświadczenie lekarskie zawierające informację o rodzaju niepełnosprawności wraz z zaleceniem zakupu transportera schodowego oraz uzasadnienie konieczności posiadania wskazanego urządzenia w związku z występującymi barierami technicznymi (zgodnie z obowiązującym drukiem).

04

OŚWIADCZENIE
O DOCHODACH

Przygotować oświadczenie o dochodach miesięcznych osoby niepełnosprawnej lub jego opiekuna w przeliczeniu na jednego członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym.

05

FAKTURA PROFORMA

Dostarczyć fakturę pro forma lub ofertę cenową zawierającą nazwę sprzętu oraz całkowitą wartość.

 

Schodołaz – dofinansowanie. Co warto wiedzieć?

Schodołazy inwalidzkie często stanowią jedyną możliwość poruszania dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. Niestety dla wielu koszty związane z zakupem takiego sprzętu medycznego są zbyt duże. Z pomocą przychodzi dofinansowanie do schodołazu w wysokości nawet do 95% wartości urządzenia. Wystarczy złożyć odpowiednie dokumenty w placówkach PCPR, MOPS lub MOPR. Zgodnie z przepisami, maksymalna kwota dofinansowania jest ograniczona do piętnastokrotnej wartości średniego miesięcznego wynagrodzenia. Niestety, rozporządzenie i ustawa nie określają minimalnej kwoty. Bez względu na okoliczności, zawsze warto ubiegać o maksymalne dofinansowanie.

Wniosek na dofinansowanie do schodołazu na pokonanie barier technicznych i architektonicznych należy złożyć w formie pisemnej jako zwykłe podanie administracyjne. Procedurę reguluje Rozporządzenie Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Poprawne pismo powinno zawierać: imię i nazwisko osoby posiadającej orzeczenie o niepełnosprawności, adres wnioskodawcy, numer PESEL oraz wskazanie organu, do którego wniosek jest kierowany. W tym przypadku może być to Prezydent Miasta lub Starosta. Przyszły użytkownik schodołazu powinien również wskazać właściwy cel dofinansowania oraz dostarczyć fakturę proforma na wybrany model. Zaświadczenie o dochodach, które również należy uwzględnić w  dokumentacji, nie wpływa na przyznanie oraz wysokość kwoty dofinansowania.

Uzasadnienie kupna schodołazu

Uzasadnienie wniosku o dofinansowanie do schodołazu z funduszy PFRON musi jednoznacznie wykazać, że eliminacja barier architektonicznych/ technicznych jest niezbędna ze względu na niepełnosprawność wnioskodawcy. W praktyce oznacza to, że niepełnosprawność jest ściśle związana z potrzebą posiadania schodołazu. Przeważnie jest to związane z niepełnosprawnością ruchową, oznaczoną kodem 05-R w przyznanym orzeczeniu.

Jednakże niepełnosprawność ruchowa może również wynikać z problemów neurologicznych, wskazanych kodami niepełnosprawności 10-N. W takich sytuacjach konieczność posiadania schodołazu wynika z samego orzeczenia o niepełnosprawności, choć może to nie być w pełni oczywiste dla urzędnika oceniającego wniosek. Dlatego zaleca się dołączenie do wniosku zaświadczenia lekarskiego, potwierdzającego związek między niepełnosprawnością a koniecznością posiadania schodołazu. To zaświadczenie eliminuje wszelkie wątpliwości urzędnicze. Jest ono wymagane tylko w przypadku braku kodów niepełnosprawności 05-R lub 10-N w orzeczeniu i nie musi być wystawione przez lekarza specjalistę.